microphones in the trees: ulaan passerine

Thursday, May 30, 2013

ulaan passerine


"It is a supreme honor to have commissioned the latest work from the great American multi-instrumentalist Steven R. Smith; and this album is beyond what we could have imagined to receive in response. many know Steven R. Smith from his picture perfect albums of inspired Eastern European folk music under the name Hala Strana and his tours of duty with the legendary naturopathic post-industrial ensemble known as Thuja. more recently, aside from recordings under his birth name, Smith has graced listeners with the far-reaching circular psych maneuvers of the Ulaan series of works, which has thus far birthed Ulaan Khol, Ulaan Markhor, and this newest incarnation~Ulaan Passerine.  this, our first ever double cassette release, features four side-long steady desert marches wrapped in epic swathes of mellotron and twisting sine waves. between the royal gestures of his guitar and keyboard driven passages, snake precious minimalist prayer bell loops, electric piano mantras and pastoral drones. from the faintest trace of ether, Steven R. Smith can pull a stunning atmosphere that surrounds and plunges us into a massive inner world of stoic trance and life-affirming harmony. a master at all manner of string instrument, Smith coaxes his triumphant songs with a slow hand reminiscent of a Dylan Carlson or Jozef van Wissem, if either of them were caught ruminating with a 6-string acoustic guitar, lost in the deep wild West."


pasan los años y el poder de fascinación de todo lo que rodea a Steven R. Smith no es que se mantenga intacto sino que parece no tener fin. siempre tendré la sensación de que el duende que un día formó parte de Jewelled Antler seguirá haciendo discos bonitos durante una eternidad. es nuestro Steven R. Smith, más Steven R. Smith y más Hala Strana que nunca, más acogedor y orgánico que Ulaan Khol o Ulann Markhor. suscribo cada palabra de The Inarguable, sobre todo cuando dice que esta nueva reencarnación es casi como la culminación y fusión de toda su obra. algo así como el eslabón perdido entre las grabaciones de campo y la música tradicional de Europa del Este de Hala Strana y Thuja y las atmósferas y los ragas de guitarra improvisados de Ulaan Khol. una doble cinta de cassette, casi dos horas, sin igual. porque con dulces bajadas y subidas, con el piano y su inconfundible guitarra flotante, campanillas, teclados, drones pastorales y tonadillas medievales (minuto 8:30... tan irlandés), Ulann Passerine da para mucho... muchísimo. lo tiene todo: folk artesanal, free folk, minimalismo rural y unos desarrollos que recuerdan a Popol Vuh, Fred Frith, Jozef van Wissem e incluso a Tara Burke (los primeros minutos de la primera canción de la cara a...mmm).  la cara b, una arrolladora y ancestral celebración de libertad, es mi favorita pero el cambio a partir del minuto 4:50 de la cara c, que fluye con delicadeza pastoral hasta llegar a lo más profundo, es de pelos de punta. sí, Hala Strana forever.

fotos: luke byrne

4 comments:

Anonymous said...

Sorry to bother, but no Brian Crook's "Bathysphere" ? Thanks for the Bradley, btw !

Anonymous said...

thank you. thank you. realy nice music...

Anonymous said...

Excellent! thank you

adrián said...

todo lo relativo a jewelled antler ha ido adquiriendo un tono místico y mágico con el paso de los años. creo que siempre recordaré esos primeros años del milenio por el colectivo.

a steve parece que nunca se la acaba la insipración, coincido en esas referencias ana :) sólo déjame añadir a franciscan hobbies. por cierts, tengo de camino un box-set en porter records: http://www.porterrecords.com/id35.html